KADR SÜRESİ
KADR SÜRESİ
Mekke'de inmiştir, 5
âyettir.
Takdim
Kadr sûresi
Mekke'de inmiş olup Kur'ân-i Kerîm'in inmeye:
başlamasından ve Kadir gecesinin diğer gün ve aylardan daha üstün olduğundan
bahseder. Kadir gecesi, içinde ilâhî nûr» tecellîler ve Yüce Yaratıcının mü'min kullarına bol bol indirdiği
ilâhî lütuf ve esintiler bulunduğu için diğer gecelerden üstündür. Kadir
gecesindeki bu ilâhî tecellîler Kur'ân'm inmesine
verilen değerden dolayıdır.
Aynı zamanda bu sûre, Kadir
gecesinde itaatkâr meleklerin sabaha kadar indiklerinden bahseder. O, ne kadri
yüce bir geçe!! Bu gece, Allah katında bin aydan daha hayırlıdır! [1]
Bismillâhirrahmânirrahîm
1. Biz onu
(Kur'ân'i) Kadir gecesinde
indirdik.
2. Kadir
gecesinin ne olduğunu sana haber veren oldu mu?
3. Kadir
gecesi, bin aydan daha hayırlıdır.
4. O gecede,
her iş için Rablerinin izniyle melekler ve Ruh yere iner
durur.
5. O gece,
selâmettir, esenliktir. Fecrin doğuşuna kadar.
Âyetlerin Tefsiri
1. Biz bu
mucize Kur'ân'ı, kadri ve şerefi yüce bir gecede
indirdik. Tefsirciler der ki: Şerefi, yüceliği ve kadrinden dolayı bu geceye
"Kadir gecesi" denilmiştir. Kur'ân'm indirilmesinden
maksat, Levh-i Mahfûz'dan dünya semasına
indirilmesidir. Daha sonra Cebrail (a.s.) onu yirmiüç
senede yeryüzüne indirmiştir. Nitekim İbn Abbâs şöyle der: Yüce Allah Kur'ân'ı toptan Levh-i Mahfûz'dan,
dünya semasındaki "Beytu'1-izze" ye indirdi. Sonra olayların vukuuna göre yirmiüç senede Rasulullah
(s.a.v)'a parça parça indi.[2]
2. Ey
Peygamber! Kadir ve şeref gecesini sana ne bildirdi? Bu, Kadir gecesinin şanının
yücelik ve büyüklüğünü ifade eder: Hâzin şöyle der: Bu, o gecenin büyüklüğünü
gösterme ve onun haberini dinlemeye teşvik yollu bir ifadedir. Sanki Yüce Allah
şöyle buyurur: Onun kıymetini ve üstünlük derecesini sana bildiren, bilgine
ulaştıran nedir?[3]
Bundan sonra Yüce Allah, Kadir
gecesinin üç yönden üstünlüğünü anlattı: [4]
3. Kadir gecesi
şeref ve üstünlük bakımından bin aydan daha üstündür. Çünkü içinde Kur'ân-ı Kerîm'in indirilme şerefi sadece ona verilmiştir.
Tefsirciler şöyle der: Kadir gecesinde yapılan iyi iş, içinde Kadir gecesi
bulunmayan bin ay içinde yapılan işten daha hayırlıdır. Rivayete göre bir adam
silah kuşanıp bin ay Allah yolunda cihâd etmişti.
Rasululah (s.a.v) ve müslümanlar buna hayret ettiler. Rasulullah (s.a.v) bunu ümmeti için de temennî ederek şöyle
dedi: Ey Rabbim! Ümmetimi, ümmetlerin en kısa ömürlüsü, amel bakımından da
ümmetlerin en azı kıldın. Bunun üzerine Yüce Allah ona Kadir gecesini verdi ve
şöyle buyurdu: Kadir gecesi, sen ve ümmetin için, o adamın cihâd ettiği bin aydan daha hayırlıdır.[5]
Mücâhid şöyle der: O gün ve gecede yapılan amel,
tutulan oruç bin aydan daha hayırlıdır.[6]
İşte bu Kadir gecesinin üstünlüğünün anlatıldığı birinci yöndür. [7]
4. Yüce
Allah'ın, o seneden bir sonraki seneye kadar takdir ve hükmettiği her türlü iş
için, melekler ve Cebrail (a.s)
Rablerinin emriyle o gece yeryüzüne iner. İşte bu da, Kadir gecesinin
üstünlüğünün anlatıldığı ikinci yöndür. Üçüncü yön ise şudur: [8]
5. Kadir
gecesi, gününün başlangıcından tan yeri ağarıncaya kadar bir selâmettir. O gece
melekler mü'minleri selâmlar.
Yüce Allah, o gece insanoğlu için
hayır ve selâmetten başka bir şey takdir etmez.
[9]
Edebî Sanatlar
Bu mübarek sûre birçok edebî
sanatı kapsamaktadır. Bunları aşağıda özetliyoruz:
1. Kadir
gecesinin şanına fazla önem vermek ve onun yüceliğini göstermek için, "Kadir
gecesi" terkibi üç defa zikredilerek itnâb
yapılmıştır.
2. Sorusu,
Kadir gecesinin şanının yüceliğini göstermek maksadıyla
sorulmuştur.
3. Melekler ve
Cebrail iner âyetinde, umûmîden sonra husûsî olan zikredilmiştir. Yüce Allah
Cebrail'in şerefinin yüceliğine dikkat çekmek için meleklerden sonra onu ayrıca
zikretti.
4. gibi âyet
sonlarına riayet için, fasıla harfleri birbirine uygun düşmüştür. Bu da
güzelleştirici, lafzî edebî sanatlardandır. En iyisini
Allah bilir.
Yüce Allah'ın yardımı ile "Kadr
Sûresi"nin tefsiri bitti. [10]
[1] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/373.
[2] Bkz, Muhtasar-ı tbn Kesîr, 3/659; Kurîubî,
19/130
Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat:
7/374.
[3] Hâzin, 4/275
[4] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/374.
[5] Bu, İbn Abbâs ve Mücâhid'den rivayet
edilmiştir.
[6] Muhtasar-ı İbn Kesîr,
3/659
[7] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/375.
[8] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/375.
[9] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/375.
[10] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/375.
Kaydol:
Kayıt Yorumları
(
Atom
)
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder