Kureyş Suresi
2
KUREYŞ SURESİ
Mekke'de inmiştir, 4
âyettir.
Takdim
Bu mübarek sûre, Yüce Allah'ın
Mekke halkına verdiği büyük nimetlerden bahseder. Şöyle ki: Onların, ticaret
için kışın Yemen'e, yazın Suriye'ye olmak üzere iki seferleri vardı. Yüce Allah
Kureyş'e, birçok nimeti arasında iki büyük nimet ihsan
etmişti: Bunlar emniyet ve istikrar ile zenginlik ve bolluk nimetleri idi:
"Kendilerini açlıktan doyuran ve her türlü korkudan emin kılan bu evin Rabbine
kulluk etsinler." [1]
Bismillâhirrahmânirrahîm
1, 2, 3, 4.
Kureyş'e sevdirilmiş olmasından, yani kış ve yaz
seyahatleri onlara sevimli kılınmasından ötürü, onlar, kendilerini açlıktan
doyuran ve her çeşit korkudan emîn kılan bu evin Rabbine kulluk
etsinler.
mânâsı bulunduğu için, fiilinin
başında ci gelmiştir. Yüce Allah sanki şöyle
buyuruyor: Diğer nimetlerinden dolayı O'na ibadet etmiyorlarsa da hiç olmazsa,
onları bu iki yolculuğa alıştırdığı için ibadet etsinler. Bu yolculuklar,
Allah'ın onlara lütfettiği en açık nimetlerdendir. Çünkü onlar hiç çiftçilik ve
hayvancılık yapılamayan bir beldede yaşıyorlardı. Bunun içindir ki Yüce Allah
daha sonra şöyle buyurdu:
4. İşte bu
İlah, öyle bir ilahtır ki, onları şiddetli açlıktan doyurmuş ve şiddetli
korkudan emin kılmıştır. Ku-reyşliler huzur ve güven içinde yolculuk yapar, hiç kimse
onlara saldırmaz-dı. Ne sefer halinde ne hazar
halinde, hiç kimse onlara saldırıda bulunmazdı. Nitekim Yüce Allah meâlen, "Çevrelerinde insanlar kapılıp götürülürken bizim
orayı güvenli ve mukaddes bir yer yaptığımızı görmediler mi?"[2]
buyurmuştur. Bu, dedeleri İbrahim (a.s.)'irı duası
bereketiyle olmuştur. Zira o, meâlen, "Ey Rabbim! Bu
şehri emin bir şehir yap"[3]
diye dua etmişti. Yi-ne o,"Onlara meyvelerden rızık
ver"[4]
demişti. Şu halde Kureyş'in, sadece kendilerini
açlıktan doyuran ve korkudan emin kılan bu İlâha ibadet etmeleri îcâb etmez mi? [5]
Edebî Sanatlar
Bu mübarek sûre birçok edebî
sanatı kapsamaktadır. Bunları aşağıda özetliyoruz:
1. âyetinde
arasında ve âyetinde ile arasında tıbâk
vardır.
2. "Bu evin
sahibi" âyetinde, "ev"in "Rabbe" izafeti, onu şereflendirmek ve değerli kılmak
içindir.
3. Hakkı daha
sonra söylenmek olan, terkibi öne alınmıştır. Aslı şöyledir: Yüce Allah,
nimeti hatırlatmak için öne
almıştır.
4.
kelimelerinin nekre olarak getirilmesi bunların şiddetli olduğunu açıklamak
içindir. Yani "şiddetli bir açlıktan" ve "büyük bir korkudan" demektir. [6]
Bir Uyarı
Fahreddin
Râzî şöyle der: Bil ki, nimet ihsanı iki kısımdır.
Biri, bir zararı savmaktır. Bu, Yüce Allah'ın Fîl Sûresi'nde anlattığı olaydır.
İkinci-
si, yarar sağlamaktır. Bu da Yüce
Allah'ın bu sûrede anlattığı olaydır. Yüce Allah onlardan zararı savıp menfaat
sağlayınca ki bunlar iki büyük nimettir onlara kulluk etmelerini ve şükürde
bulunmalarını emretti: "Bu Beyt'in Rabbine kulluk
etsinler..."
Yüce Allah'ın yardımı ile "Kureyş Sûresi"nin tefsiri bitti. [7]
[1] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/435.
[2] Ankebût sûresi,
29/67
[3] Bakara sûresi, 2/126
[4] İbrâhîm sûresi, 14/37
[5] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/437.
[6] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/437.
[7] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/437-438.
Kaydol:
Kayıt Yorumları
(
Atom
)
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder